Som virksomhed er det vigtigt at have fingeren på pulsen og vide, hvad der rører sig blandt kunder og andre beslutningstagere. En bemærkning, et spørgsmål eller et splitsekund kan faktisk godt udvikle sig til at blive en skelsættende begivenhed.
Når man som vi har drevet virksomhed i over 20 år, har man jo en helt lille samling af øjeblikke, som fik stor betydning. Vi vil gerne dele disse situationer med jer. I dag skal det handle om vores første skilt.
Vi er tilbage omkring årtusindskiftet. Det er usædvanligt, at virksomheder har en hjemmeside, men der er nu heller ikke så mange, der kan finde ud af at bruge internettet alligevel – måske lige ud over at betale regninger i netbanken. Det kræver også en vældig tålmodighed at afvente modemmets hylen, til der er hul igennem. De færreste firmaer har en hjemmeside. Ingen har et produktkatalog på deres hjemmeside. Den digitale indkøbskurv er slet ikke opfundet endnu.
Man køber og sælger ved personlig kontakt. Telefon, fax, messer eller kundebesøg. Vores smedeværksted laver stativer, som sælges engros til havecentre og blomsterbutikker. Rust er det store hit – ligesom nu, faktisk! Vi står på Formlandmessen i Herning med en fin lille, rusten stand. Det er her, man laver salget, som man skal leve af det næste halve år, indtil næste Formland. Der er andre små messer, og man kan supplere med kundebesøg, men Formland er ste-det!
Som altid er der en superhyggelig stemning blandt udstillerne. Vi jubler sammen, vi lider sammen og vi tager ud og spiser sammen om aftenen, hvis der er flere kræfter. Vores nabo er også et familiefirma, og denne dag er datteren stødt til og hjælper på standen. Hendes veninde har en brugskunstbutik og er naturligvis på indkøb på Formland. Vi falder alle sammen i snak, og da veninden hører, at vi selv smeder alle vores stativer og binderiartikler, udbryder hun: ”Kan I så ikke lave et skilt, der ikke er grimt?”
Præcis det spørgsmål trickede, at på næste Formland stod vi med en rigtig flot – og altså på ingen måder grim – prototype af et gadeskilt yderst i standen. Hold da op en fantastisk modtagelse, vores nye opfindelse fik. Den var ramt lige i øjet! Nøjagtig den samme model, varenummer 2021, er stadig den dag i dag en af vores absolutte topsælgere. Damen fra brugskunstbutikken fik lidt rabat på sit skilt som tak for idéen, og prototypen, ja den findes endnu og kommer i brug ved særlige lejligheder, for den fejler da absolut ingenting.
En lille krølle på historien er, at vi i en lang årrække lagerførte skiltet i 2 størrelser. Den ene til standardplakat 50 x 70 cm, men den anden, kære venner, passede til en 47 x 77 cm plakat. Og hvorfor nu det? Jo, det var sådan, at da vi designede skiltet, havde vi da ikke skænket en tanke, at der fandtes standardplakater, som skiltet skulle passe til. Vi lavede det bare i den størrelse, som vi syntes var flot – nemlig højt og slankt. Og det var kunderne enige med os i, for vi solgte rigtig mange af dem og får ofte bestillinger på nye plastforsider i størrelsen, så de står stadig ude omkring i Danmark.
